Do wakacji coraz bliżej, zatem warto już poważnie rozważać różne koncertowe opcje. Bez wątpienia warto wybrać się w tym roku do Gdyni na Globaltikę, która odbędzie się w dniach 20-22 lipca. Poznaliśmy już wszystkich artystów, którzy zaprezentują się na festiwalu oraz kilka szczegółów organizacyjnych. Do składu tegorocznej, osiemnastej edycji imprezy dołączają: DuOud, Septeto Santiaguero, Lela Nakeuri & Caucasus oraz Piotr Damasiewicz z projektem Into The Roots. Będzie się działo!
DuOuD tworzą urodzony w Tunezji Jean-Pierre Smadja (Smadj) i Algierczyk Mehdi Haddab, znany ze współpracy z uznanym francuskim trio Ekova, a ostatnio także z grupą Speed Caravan. Ich wspólny projekt to spotkanie tradycyjnego, ale i niezwykle wysublimowanego instrumentu, jakim jest klasyczna arabska lutnia oud z muzyką elektroniczną. Ten rezydujący we Francji północnoafrykański duet łączy swoje muzyczne dziedzictwo z najróżniejszymi współczesnymi stylami, takimi jak breakbeat, techno, wplatając także elementy jazzu i rocka, czego efektem jest ich wyjątkowe, nowoczesne brzmienie. Muzycy będący prekursorami eksperymentów z oud, koncentrują się na zgłębianiu możliwości dźwiękowych tego pięknego instrumentu i nadaniu mu zupełnie nowego wymiaru.
Ich pierwszy album Wild Serenade (2002) przyniósł im nagrodę dla najlepszego debiutanta w konkursie BBC Music Awards, co zaowocowało 3-letnią światową trasą koncertową. W 2006 roku nagrali gorąco przyjęty przez krytykę i publiczność krążek Sakat, który zarejestrowali w Jemenie wspólnie z wokalistą - Abdulatifem Yagoubem – było to prawdziwe spotkanie kultur, uważane przez wielu za niepowtarzalny klejnot. Na kolejnym wydawnictwie Ping Kong duet oscylował między tradycją a futuryzmem, z różnymi nastrojami, od surfowego brzmienia zahaczającego nawet o kicz, po energetyczny, współczesny groove. Obecnie artyści koncertują promując swój najnowszy materiał z płyty Menshen, który w dużej mierze powstał podczas ich trasy po Dalekim Wschodzie.
Smadj jako instrumentalista, producent i inżynier dźwięku współpracuje regularnie przy różnych międzynarodowych projektach. Pracował między innymi z takimi tuzami jak Talvin Singh, Ibrahim Maalouf, Burhan Öçal czy Erik Truffaz. Mehdi Haddab słynie ze swej wyjątkowej aktywności muzycznej. Jest doskonale znany zarówno jako wirtuoz grający repertuar klasyczny na oud, jak i pionier i eksperymentator wprowadzający dźwięk tego delikatnego instrumentu do świata rocka, nadając mu ostre, przesterowane brzmienie i wykorzystując typowe dla gitary elektrycznej techniki gry.
Koncert DuOuD na Globaltice będzie debiutem duetu przed polską publicznością.
Dwukrotni zdobywcy nagrody Latin Grammy, zespół Septeto Santiaguero jest obecnie jednym z najważniejszych przedstawicieli kubańskiej sceny muzycznej. Ich repertuar to podróż przez różne style - Guaracha, Bolero, Trova, Danzón, Changüí czy Pilón - z dużym naciskiem na tradycyjne podejście do wykonania, które zostało porzucone przez wielu współczesnych muzyków kubańskich.
Grupa wielokrotnie miała okazję dzielić scenę z najważniejszymi osobistościami muzycznymi w kraju i poza nim - wśród nich znaleźli się między innymi Omara Portuondo, Rubén Blades, Oscar D´León, José Alberto El Canario czy Gilberto Santa Rosa. W swojej ponad 27-letniej karierze artystycznej Septeto Santiaguero występowali na ważnych międzynarodowych scenach w Hiszpanii, Niemczech, Francji, Belgii, Azerbejdżanie, Finlandii, Estonii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Meksyku, Wenezueli, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i w wielu innych krajach.
Septeto Santiaguero zostało założone w 1995 roku przez członków Melodías de Ayer - grupy działającej od początku lat 60-tych i muzyków innych cenionych zespołów tamtych czasów: Estudiantina Invasora i Cuarteto Patria, które przez ponad trzy dekady regularnie koncertowały w legendarnej Casa de la Trova w Santiago de Cuba rozgrzewając publiczność w dzień i w nocy gorącymi kubańskimi rytmami. Dążąc do powrotu do swoich korzeni, grupa zdecydowała się porzucić modne wówczas, ale przeeksploatowane, rozbudowane składy i trzymać się dyscypliny tradycyjnego septetu: gitara, tres, bongosy, clave, marakasy, kontrabas i trąbka, z dodatkiem bębnów conga, które zachowali na cześć legendarnego muzyka Arsenio Rodrígueza. Grupa nawiązuje do przeszłości i składa hołd jednej z najważniejszych form muzycznych Kuby, pokazując z ogromną witalnością, że tradycja septeto na współczesnej Kubie jest wciąż świeża i żywa.
Lela Nakeuri to młoda wokalistka z górskiego regionu Pszawi we wschodniej Gruzji. Szeroko rozpoznawalna w swoim ojczystym kraju, jednak wciąż mało znana poza jego granicami – dla wytrawnych słuchaczy to prawdziwe odkrycie i ukryty klejnot. Od dzieciństwa wykonuje tradycyjne pieśni. Ukończyła Uniwersytet Teatru i Kina Shota Rustaveli, posiada również dyplom w dziedzinie kapelmistrzostwa. Jest członkinią rodzinnego zespołu Nakeuri, a od 2018 roku główną wokalistką projektu muzycznego Caucasus stworzonego wspólnie z kilkoma z najważniejszych muzyków współczesnej Gruzji. Wszyscy oni mają wieloletnie doświadczenie na lokalnej scenie grając w wielu zespołach, w tym w jednym z najbardziej utytułowanych - grupie Chveneburebi.
Lela swoim niezwykłym, delikatnym i jednocześnie mocnym głosem śpiewa środkowe i górne partie, które są ważnymi elementami zasad gruzińskiej polifonii. Każdy z pozostałych wokalistów zespołu jest też znakomitym instrumentalistą – grają m.in. na takich tradycyjnych instrumentach jak panduri czy chonguri (instrumenty strunowe), a także doli (rodzaj bębna). Połączyła ich chęć kultywowania tradycji przodków i miłość do lokalnej muzyki. W swoim bogatym repertuarze wykorzystują tradycyjne pieśni gruzińskie, a także własne kompozycje, często wzbogacone o współczesne podejście do tworzenia muzyki.
Zapadające w pamięć dźwięki gruzińskiej pieśni wielogłosowej stanowią bardzo unikatową tradycję muzyczną, cenioną na całym świecie. Pieśni są zwykle śpiewane w harmonii trzygłosowej. Wyrażają pełen zakres codziennych emocji doświadczanych podczas żniw, zalotów, wojny, leczenia, żałoby, dla uczczenia głębokiego piękna przyrody. Gruzińska muzyka ludowa charakteryzuje się wielością gatunków muzycznych i różnorodnością form. Ta muzyka nie przynależy do cerkwi i sal koncertowych, ale jest integralną częścią lokalnej kultury i można ją zwyczajnie usłyszeć przy gruzińskim stole, w domu, w restauracji czy kawiarni.
Do dzisiejszych czasów dotrwały również oryginalne gruzińskie tańce ludowe np. kartuli (lezginka), chorumi, perchuli. Na Globaltice pojawi się wyjątkowa okazja nauki tych tańców podczas specjalnych warsztatów prowadzonych przez muzyków.
Piotr "Damas" Damasiewicz (kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych) w swojej twórczości udowadnia, że jazz wcale się nie skończył, a wręcz przeciwnie: rozwija się na wielu poziomach, a wzbogacany elementami np. muzyki tradycyjnej nabiera całkowicie nowego wymiaru. Etniczność i naturalna ekspresja, kontekst miejsca, jego ducha i specyfiki kulturowej - to elementy niezbędne do zrozumienia specyfiki powstania projektu Into the Roots.
Damasiewicz wspólnie ze Zbigniewem Kozerą - cenionym kontrabasistą grającym również na marokańskim guembri i perkusistą Pawłem Szpurą, znanym ze współpracy z takimi grupami jak np. Cukunft czy Hera, postanowił zwrócić się ku korzeniom. Zespół operuje w swojej warstwie muzycznej zarówno zasłyszanymi liniami melodycznymi etnicznych pieśni jak i autorskimi kompozycjami inspirowanymi muzyką korzenną. Charakterystyka gry oscyluje pomiędzy otwartą improwizacją osadzoną w jazzie i free jazzie, a mocnym groovem. Ważnym elementem są też motywy transowe które podkreślają etniczny charakter ich twórczości. Damasiewicz od lat związany jest z Suchą Beskidzką, co dodatkowo spowodowało, że głębiej zainteresował się tradycyjną muzyką góralską. Z pomocą Jana Ryta - grającego na dudach i piszczałce w Kapeli Mała Ziemia Suska - grupa zarejestrowała w 2019 roku materiał, który ukazał się na płycie „Śpiwle”. Kolejnym etapem było wydanie albumu “Watra”, przy realizacji którego podjęto współpracę z kolejnymi muzykami suskimi. Materiał, który się na nim znalazł można opisać jako inspirujące spotkanie, pełne opowieści o tradycji, podróżach i muzyce z całego świata, gdzie połączyły się różne muzyczne światy jazzu i folkloru.
FESTIWALOWE KINO
Jak co roku wydarzeniom muzycznym będą towarzyszyły wydarzenia dodatkowe, takie jak projekcje filmowe. W tym roku w ramach Globaltiki będzie można obejrzeć następujące filmy:
SINGELI MOVEMENT: GREED FOR SPEED
GCF, Sala Morskie Oko 20 lipca godz. 17.00 | pokaz + spotkanie
ZIEMIA
GCF, Sala Morskie Oko 21 lipca godz. 17.00
THE DESERT ROCKER
GCF, Sala Morskie Oko 22 lipca godz. 16.00
Szczegóły na stronie: https://globaltica.pl/#/PL/newsone/51
Bilety dostępne w sprzedaży przez stronę Gdyńskiego Centrum Filmowego.
Poznaliśmy już także rozpiskę czasową wydarzenia:
Czwartek 20 lipca - koncert inauguracyjny, Gdyńskie Centrum Filmowe
19.00 SAHIB PASHAZADE DUO, KANTA DAB DAB
Piątek 21 lipca - Gdynia, Park Kolibki
18.00 Piotr Damasiewicz, Into The Roots
19.30 Sarah Halgan
21.00 Ivo Papasov
22.30 Septeto Santiaguero
Sobota 22 lipca - Gdynia, Park Kolibki
18.00 Lela Nakeuri & Caucasus
19.30 DuOud
21.00 Susana Baca
22.30 Mokoomba
To jak, widzimy się na Kolibkach?
Wszystkie potrzebne informacje znajdziecie na stronie festiwalowej: https://globaltica.pl